ALGEMEEN

Clubblad

Artikelen

Op deze pagina vindt u het artikel "geef de (bal)pen door aan" dat is gepubliceerd in de tweede editie van "Doeltreffend" van het seizoen 2001-2002.

Geef de (bal)pen door aan
  |  editie 2 - seizoen 2001-2002  |

Geef de (bal)pen door aan is een steeds terugkerende rubriek waarin telkens iemand anders een stukje moet schrijven. Dit kan bijvoorbeeld zijn over hobby's, werk, school, de voetbalclub of over zijn of haar elftal. De bedoeling is dat de (bal)pen telkens wordt doorgegeven aan een lid van VV Gassel uit een ander elftal. In de vorige editie heeft Ad van Spijk de (bal)pen doorgegeven aan Bas van Raaij.

Bas van Raaij "Nadat ik de eerste mooie editie van ons clubblad "Doeltreffend" uitgelezen had, was ik toch behoorlijk geschrokken van de rubriek "geef de (bal)pen door aan". Ik zag mijn naam staan en dacht in eerste instantie: "leuk, een stukje schrijven voor ons nieuwe clubblad. Dat wordt een makkie." Het heeft me uiteindelijk toch nog de nodige zweetdruppeltjes gekost. Ten eerste wil ik mijn voorganger Ad van Spijk bedanken voor het doorgeven van de (bal)pen aan mijn persoontje. Nadat ik me voorgesteld heb, wil ik ingaan op het feit dat de van Raaij's onlosmakelijk verbonden zijn met onze voetbalclub. Voor degenen die me nog niet kennen zal ik me even kort voorstellen. Mijn naam is Bas van Raaij en ik kom uit een echte voetbalfamilie. Ik ben 26 jaar en woon nog thuis bij ons pap en mam (tenminste nog wel). In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de gemeente Boxmeer op de afdeling Ruimtelijk Beheer. Daar houd ik mij bezig met grond- en pachtzaken. Naast mijn dagelijks werk ben ik ook nog werkzaam thuis op de boerderij.

Volgens ons mam voetbalde ik al voordat ik ooit een bal gezien had. De eerste blokkendoos die ik kreeg, deed dienst als voetbal. Wat natuurlijk ook niet zo gek was, want de hele familie van Raaij dat was voetbal. Oma werd er helemaal gek van, de hele zondag was het voetballen, voetballen en nog eens voetballen. Verschillende van mijn ooms en ook ons pap hebben in het eerste of tweede van ons cluppie gevoetbald. Ome Marius was de meest verdienstelijke van het hele stel. Hij heeft jaren in het eerste gevoetbald en heeft ook nog het eerste als trainer/speler begeleidt. Samen met ons pap maakte hij deel uit van het kampioenselftal van 1965-1966. Ook bij het dameselftal waren de van Raaij's actief. Tante Els als speelster en ome Toon als trainer. Zelfs ome Cor heeft ooit nog een belangrijke treffer gescoord, zodat zijn elftal kampioen werd (zal niet ‘t eerste zijn geweest) en ome Piet was bekend om zijn fantastische afstandsschoten. Beter bekend als hoog, hard en wied.

Nadat het toen lange tijd stil was rond de van Raaij's bij de senioren- elftallen, heb ik begin jaren negentig mijn debuut gemaakt in het eerste van onze club. Ik kon ons pap net niet evenaren. Hij maakte zijn debuut op veertienjarige leeftijd en ik was vijftien of zestien jaar oud toen ik mijn debuut maakte. Inmiddels speel ik alweer een jaar of tien in het eerste. De laatste jaren samen met mijn broer Krijn en misschien komen er in de toekomst nog wel eens opvolgers!!!! Voor de hele nabije toekomst is dit misschien gewaarborgd, want in het hoogste jeugdelftal zijn ook nog twee jonge van Raaij-telgen niet onverdienstelijk actief. Een ieder begrijpt natuurlijk wel waar bij ons over gesproken wordt tijdens een familiefeest. Voetbal, voetbal en nog eens voetbal. Nu ik aan het einde ben van mijn verhaal moet ik eerlijk bekennen dat het met de zweetdruppeltjes toch wel meeviel, het was leuk om te doen!"

Bas van Raaij

Voor de volgende editie geef ik de (bal)pen door aan . . . . . Jan Cruijsen die onlangs na veertien jaar afscheid heeft genomen als leider van het tweede elftal.

Terug naar het overzicht met artikelen