ALGEMEEN

Clubblad

Artikelen

Op deze pagina vindt u het artikel "hoe gaat het met?" dat is gepubliceerd in de vierde editie van "Doeltreffend" van het seizoen 2009-2010.

Hoe gaat het met?
  |  editie 4 - seizoen 2009-2010  |

Deze keer hebben we in de rubriek Hoe gaat het met gekozen voor Edwin van Kraaij. Vele herinneren deze kleine, snelle voorhoedespeler van de vele doelpunten die hij in de jaren '90 scoorde in het eerste elftal van VV Gassel. Samen met zijn maatje Peter Derks profiteerde deze snelle spits jarenlang van de aandacht voor en capaciteiten van Jan Linstra. Voor diegene die hem nog niet kennen, hebben we Edwin gevraagd te vertellen over zichzelf en zijn voetbalverleden

Edwin van Kraaij Nadat ik in 1969 geboren ben in Vorstenbosch verhuisden wij na 3 maanden naar de Sint-Jansvoort in Gassel, waar mijn vader hoofd van de school geworden was. In 1972 kwam ons gezin te wonen op het Julianaplein en dat is ons ouderlijk huis gebleven tot het overlijden van mijn moeder in 2006. Ik ben in 1994 getrouwd met Ellen en na een korte periode in het Estersveld gewoond te hebben, hebben we sinds 2007 een thuis gevonden in Escharen aan de Beerschemaasweg. Daar wonen we in 1 van de 2 huizen die Bart Loeffen wit geschilderd heeft. Wij hebben een gezin met 3 kinderen, Alex, Max en Amber van respectievelijk 14, 12 en 9 jaar. Ik heb nu 15 jaar een tandartspraktijk in Wijchen, waar nog regelmatig (oud-)Gasselnaren "op bezoek" komen.

Eigenlijk heb ik maar een korte voetbalcarrière gekend. Nadat ik in de F-jes en E-tjes had gevoetbald met trainers als Ab van Swam en Hennie Derks, ben ik gestopt. Omdat ik maar een klein opdondertje was, waren mijn ouders bang voor zware blessures en in het tennis werd een nieuwe hobby gevonden. Het voetbal bleef echter altijd trekken en op latere leeftijd was ik vaak langs de lijn te vinden op zaterdag bij de A1 en op zondag bij het 1e. Het was in 1990 dat Gerrit Linders (toenmalig leider van het 2e) mij aansprak om de voetbalschoenen weer eens aan trekken en na enkele weken voorbereiding stond ik in het 1e onder trainer Eus van Vijfeijken. Een trainer met verstand van voetbal, met humor en bovenal een verenigingsman. Het is uniek dat een trainer 8 seizoenen bij eenzelfde vereniging actief is geweest. Ik kom hem nog regelmatig tegen -hij is nu trainer bij VV Heijen- en hij is geen spat veranderd.

We hadden destijds een aardig elftal en kwamen uit in de 1e klasse onderafdeling, tegenwoordig 5e klasse. In 1991-1992 beleefden we een succesvol seizoen door te winnen van toppers als SES, Juliana Mill en Hapse Boys waarmee we de nacompetitie wisten te behalen. We hadden een goede mix van jongere en oudere spelers en speelden met een sterke verdediging en een speerpunt ("lange" Jan Linstra) voorin waar mijn maatje Peter Derks en ik omheen cirkelden en zo vaak de kans kregen om te scoren. Ik heb 5 seizoenen bij VV Gassel in het 1e gespeeld en ik herinner me de spelers met wie ik heb mogen samenspelen: Ad van Spijk, Ad en Jan Cruijsen, Henri van Roosmalen, Berry en Frans van Swam, Ad Cruijsen, Ad (de Mos) Kremers, Peter Schaap, Cees en Sjaak Paters, Marius van der Linden, Jan Linstra, Wilbert van Houtum, Bernie Rooyackers, Huub Martens, Geert Janssen, Willie Thoonen, Peter Derks, Ruud en Patrick van der Heijden, Coen Dinnissen, Jos Thijssen, Silvo Lemmers, Bas en Krijn van Raaij, Geert Ariëns, Maurice Willems en wie o wie ben ik nu vergeten?

Het sportieve dieptepunt beleefde ik in 1995 toen ik stopte bij VV Gassel en als aanvoerder met het 1e in mijn laatste competitiewedstrijd tegen Achilles Reek degradeerde naar de 2e klasse. Toen ik in 1995 in Escharen ging wonen, ben ik bij de lagere senioren van Estria gaan voetballen. In 2003 werd ik door Theo van Haren, hoofdtrainer van Estria, gevraagd om in het 1e van Estria te komen spelen. Het werd sportief gezien mijn beste seizoen. Ik werd regiotopscoorder en met Estria promoveerden we in Grave tegen GVV via de nacompetitie naar de 5e klasse. Momenteel voetbal ik zelf niet meer, maar ben ik nog wel actief als trainer bij Estria van 2 teams, de ME4 en de B1. Het zal toch wel iets erfelijks zijn dat ik het geweldig leuk vind om jeugd iets te kunnen leren. Ook geniet ik ervan om in de organisatie van Estria actief te zijn, alhoewel dit momenteel op een iets lager pitje staat.

Ik volg VV Gassel nog altijd via de kranten en hun website. Met veel plezier denk ik terug aan mijn voetbaltijd in Gassel en als er ooit het idee komt om de voetballers van toen weer eens op het veld en in de kantine bij elkaar te brengen, dan ben ik van de partij! Tenslotte wil ik alle lezers nog even aandacht vragen voor het volgende. Samen met een aantal andere mensen organiseren wij op 6 juni a.s. in Escharen een loopevenement onder de naam: "Corry Bruijst, loop mee en maak tegen kanker een vuist". Het evenement bestaat uit diverse hardloopwedstrijden en wandelroutes, alles voor een goed doel. Op www.corrybruijst.nl kunt u alle informatie vinden.

Edwin van Kraaij

Terug naar het overzicht met artikelen